What’s in it for me? – Waarom je risicomanagement doet

What’s in it for me? – Waarom je risicomanagement doet

Auteur: Manu Steens

In deze bijdrage geef ik mijn eigen mening, niet die van enige organisatie.

Crisissen kunnen altijd op elk moment optreden en er komt geen eind aan het aantal potentiële disasters voor de overheden. De meest effectieve aanpak daarvan is door middel van preventie. Het nemen van tijd om plannen te maken binnen risicomanagement kan het verschil maken. Tussen een groot verlies en redelijk snel terug op de sporen geraken. Veel stappen die vereist zijn in de ontwikkeling van zulke plannen zijn handig voor het omgaan met een crisis. Toch zijn er vele bij die goede praktijk zijn voor de algemene gezondheidstoestand van de organisatie. Ongeacht of een crisis optreedt of niet. Financieel verantwoordelijk zijn, sterke communicatielijnen, bescherming bieden aan uw medewerkers. En het creëren van een efficiënte managementstructuur zijn uitstekende praktijken, ook wanneer er “business as usual” is.

“What’s in it for me” is tweeledig

“What’s in it for me” is dus tweeledig: in tijden van crisis en in tijden van “business as usual”.

In onderstaande tabel worden een aantal voordelen van risicomanagement zowel in tijden van crisis als in normale tijden opgelijst.

In crisisTijdens “Business as usual”
Vermijden onverwachte kostenVoorkomen onverwachte kosten
Correctieve acties: wie moet wat doen in de teams is gekendPreventie van arbeidsongevallen
Communicatie verloopt vlot tijdens crisisPreventie van fraude
Downtime blijft minimaalPreventie van diefstal van data
De teams zijn voorbereid op een mogelijke worst case scenario.Preventie van corruptie van data
Iedereen weet perfect wat zijn / haar taken en verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden zijn in crisistijd m.b.t. de Tijdskritieke processenIedereen weet perfect wat zijn / haar taken en verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden zijn tijdens “business as usual.”
De teams hebben ervaring dankzij de oefeningen en trainingen. Emoties blijven beter onder controle.Communicatie tijdens “business as usual” is een natuurlijke manier om communicatie in crisis te trainen
Geen culturele, politieke, legale, regelgevende, financiële, economische en competentie- verrassingenDe trends die een impact kunnen hebben op de organisatie en haar werking zijn gekend
Percepties en waarden van de externe belanghebbenden in rekening gebrachtPercepties en waarden van de externe belanghebbenden zijn gekend
De mogelijkheden van de organisatie qua mensen en middelen worden optimaal ingezetDe mogelijkheden van de organisatie qua mensen en middelen zijn gekend
Informatiestromen en beslissingsprocessen draaien optimaalInformatiestromen en beslissingsprocessen zijn gekend en up to date
Rollen en verantwoordelijkheden zijn gekend, iedereen weet wat hij moet doenRollen en verantwoordelijkheden worden volledig gekend en toegewezen aan de meest geschikte personen
De risico’s worden beter gekendAfhankelijkheden van processen en projecten onderling worden gekend en benut
De scope van de crisis kan worden bepaaldDe risico’s worden gekend en er worden zaken georganiseerd ter vermijding van sommige risico’s
De objectieven zijn besprokenMaatregelen worden alleen getroffen voor de relevante risico’s
Hoogwaardige oplossingen worden geïmplementeerdDe objectieven zijn bespreekbaar
Beslissingen worden vlot en verantwoordbaar genomenHoogwaardige oplossingen worden geïmplementeerd
 Beslissingen worden verantwoordbaar genomen
 Beslissingen maximaliseren opportuniteiten
 Er is tijd om beslissingen te nemen

Manu Steens

Manu werkt bij de Vlaamse Overheid in risicomanagement en Business Continuity Management. Op deze website deelt hij zijn eigen mening over deze en aanverwante vakgebieden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts