Business Continuity As A Service: goed idee of niet?

Business Continuity As A Service: goed idee of niet?
Wat is Business Continuity As A Service? Hoe definiëren we BCAAS? Je meet als consultant eerst de stand van zaken van het bestaande BCM. Indien nodig zet je een BCM proces-levenscyclus op via een project. Daarbij volg je een norm of een richtlijn van goede praktijk. Je laat dit regelmatig auditen en houdt het levend. Je zorgt waar nuttig en nodig voor de juiste tools, je communiceert de resultaten en voegt het proces toe aan de programma’s van de klant. De consultant verwerft hierbij veel ervaring met het doen en laten van de organisatie.In deze bijdrage geef ik mijn eigen mening, niet die van enige organisatie
Auteur: Manu Steens

De vraag: “Business Continuity As A Service: goed idee of niet?”

“Focus op de kerntaken en -processen, en besteed de rest uit” is een vaak gehoord mantra. Dan komen de consultants snel met BCAAS. Maar is dat dan wel of niet een kerntaak? Als het niet werkt ben je zelf nog steeds aansprakelijk. En als er crisis is, kennen de eigen mensen het bedrijf beter. Wat ze dan zelf doen, doen ze beter.

Hoe zit het in elkaar?

Je kan het aanpakken volgens de gouden regel zoals hierboven in de kader omschreven. Dit is niet echt origineel. Het is op helikopterniveau een omschrijving van BCM zoals elke organisatie het zelf kan uitvoeren. Op die manier lijkt business continuity as a service een goed idee. Of niet? Want de vaardigheden heb je daarmee niet in huis.

Wat zijn dan de voordelen om business continuity as a service te outsourcen?

  • Het gaat sneller omdat de consultant ervaring heeft. Ook al kost hij meer per uur dan een eigen medewerker, lijkt het daardoor qua kost competitief te zijn tegenover een medewerker opleiden.
  • Je brengt ervaringen van buitenshuis binnen. Je hebt dus een professional ter beschikking, indien goed genegotieerd is dit 24/7.
  • Normaal heeft de consultant ervaring met de tools die hij aanbeveelt.

Wat zijn de bezorgdheden van business continuity as a service?

  • De consultant kent uw organisatie nooit zoals uw eigen medewerkers dat kennen.
  • In praktijk, bij crisis, zullen uw medewerkers het zijn die het verschil moeten maken.
  • De consultant werkt vaak niet alleen voor u.
  • De consultant kan voorstellen doen, maar zou eigenlijk in crisis niets mogen beslissen.
  • Als de consultant een probleem veroorzaakt, zal de eindafrekening altijd nog bij de organisatie terecht komen.

Eerdere bijdragen over outsourcen lees je hier:

Je gaat outsourcen: wat zijn risico-aandachtspunten?

Processen of diensten outsourcen of niet – strategische risico’s

Manu Steens

Manu werkt bij de Vlaamse Overheid in risicomanagement en Business Continuity Management. Op deze website deelt hij zijn eigen mening over deze en aanverwante vakgebieden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Posts