Skip to content
Emannuel's Gedachten Logo
Search
  • Home
  • Registreren
  • Boekrecensies
  • EN
  • FR

Dienend leidinggeven – zacht voor mensen, hard voor resultaten

5,0 rating
Reviewed by Manu Steens in crisismanagement,Risicobeheer
  • AuthorRoeland Broeckaert
  • PublisherLannoo Campus
  • Published10/14/2016
  • Pages230

Auteur: Roeland Broeckaert


“In principe is het toch simpel? Je moet gewoon zorgen voor gelukkige medewerkers”. Het klopt dat de medewerkers belangrijk zijn als sociaal kapitaal. Maar is het simpel? Er zijn immers spanningsvelden, bijv. tussen delegeren en vertrouwen, tussen beschikbare tijd en prioriteit, tussen kwaliteitsvolle kwantiteit en budget. Key is dan drive bij je medewerkers. Daartoe moeten ze zelf initiatief herkennen en nemen, talenten ontwikkelen, samenwerken, efficiënt zijn, geloven in wat ze doen.

Als leidinggevende ben je dus als een papa met kinderen: je helpt hen met oefenen tot ze het zelf kunnen. Zodat ze later zelf op hun beurt hun kinderen kunnen helpen. Leiderschap gaat dus niet over volgers, maar over leiders vormen. Naast de bestaansreden van de organisatie is dus de medewerker een doel op zich. Verder is dienend leiderschap een natuurlijk fenomeen. Zo zou een roedel wolven minder hiërarchisch zijn dan vroeger gedacht. Elk neemt ook daar op zijn tijd de leiding over de dingen die hij/zij het beste kent. De leider leidt niet om de baas te zijn. Hij/zij is geen controlefreak en delegeert zoveel als mogelijk. Er is inspraak, de structuur is niet rigide, geen dreigementen noch machtsvertoon. Er is veel empathie. Het is een voorbeeld uit de natuur die zichzelf continu vormt volgens de meest efficiënte werkwijze, hier samenwerken. Hieruit kan een dienend leider leren hoe een “mensenroedel” te leiden. Mandaat daarin verdien je door een evenwicht te vinden tussen dienen en sturen. Daarmee moet je een aantal behoeften van je medewerkers invullen. Dat zijn: (ABC)

  • Autonomie: de medewerker wil zelf bepalen wat hij hoe doet.
  • Binding met een doel en het team: de wens om samen iets zinvol te doen, iets dat ‘het verschil’ maakt. Samen met het team en de organisatie.
  • Competentie: de medewerker wil ergens goed in zijn en daarvoor erkenning krijgen.

Bij niet-hiërarchische natuurvolkeren kan een leider de groep meestal niet hiërarchisch controleren. De positie van de leider wordt dan bepaald door de waarde die de groepsleden hem toebedelen. In zo’n vlakke hiërarchie en zonder machtsverschillen, zoals in een zelfsturende netwerkorganisatie, is dienend leiderschap haast vanzelfsprekend. Studies wijzen uit dat dienend leiderschap op termijn het effectiefst is. Maar het vereist ook het meest van vertrouwen. Er heerst minder rivaliteit en minder ziekteverzuim onder de medewerkers. Daarmee dus ook minder stress bij de leider. Dus ook meer tijd voor een beter contact met de werkvloer. Dus een beter draagvlak. En meer aandacht voor de klant. En daar staan de medewerkers nu net het dichtst bij. Ze doen hun werk dus best met volle goesting, en met drive, want zij zijn de ambassadeurs van de organisatie. Dus moeten ze goed geleid worden door een goede leider. Autoritair leiderschap, zo is geweten, heeft een contraproductief effect. De medewerkers gaan dan meer / te veel werken voor maximale persoonlijke beloning. Een vorm van eenzijdige winstmaximalisatie. En dus minder aandacht voor empathie met de collega’s en de klant. Het effect van dienend leiderschap kan dus moeilijk worden overschat. Het werkt van een systeem van persoonlijke winst-drijfveren naar drive van de medewerker.

Daartoe moet er aan ABC gewerkt worden. Maar hoe doe je dat? Daartoe kan je als leidinggevende een aan een telkens een andere positie innemen:

  • Autonomie – De manager: door ruimte te geven aan de medewerkers en de regie van de activiteiten ter hand te nemen
  • Binding – De leider: door de richting van de organisatie aan te geven en de relaties te versterken tussen alle stakeholders
  • Competentie – De coach: door de rollen te bepalen op basis van talenten eerder dan competenties en reflectie te stimuleren in een veilige leeromgeving.

In de hoofdstukken die volgen werkt de auteur deze zaken stapsgewijs uit. Het gaat onder andere over de meetlat die je legt voor je medewerkers, de visie die je creëert voor de organisatie, en voor de houdingen tav de ABC-noden van de medewerkers. Daartoe reikt de auteur een scala aan mogelijkheden.


Vond u deze boekbespreking waardevol? Ontdek dan ook deze gerelateerde artikels voor meer inspiratie en inzichten:

Vorige
  • Welke factoren dragen bij aan auto-ongelukken?
  • Over initiatief en eenheid van inspanning
  • Waarom kan camaraderie een valkuil zijn in crisismanagement? Is collegialiteit een antwoord?
  • De risicoanalyse: de BOW-TIE (Vlinderdasmodel).
  • Niet-weergerelateerde natuurrampen
Volgende

About Roeland Broeckaert

Roeland Broeckaert is een leiderschapsconsultant en auteur die Roedel Consult heeft opgericht, een bedrijf dat organisaties en teams helpt hun volledige potentieel te bereiken door middel van teamwork en verandering. Dit omvat het adviseren van organisaties, het creëren van gepersonaliseerde leerprogramma's en coaching (Lannoo Publishers). Hij schreef "Servant-Leadership: Tough on Results, Tender on People", een praktische gids voor leiders die uitdagingen willen beheren en tegelijkertijd aardig willen zijn voor hun teams (ACC Art Books UK). Broeckaerts werk heeft impact op zowel academische als praktische gebieden en biedt nuttige ideeën voor leidinggevenden en managers die dienend leiderschap in hun organisaties willen gebruiken. Linkedin

OTHER BOOKS BY THIS AUTHOR

Dienend leidinggeven

Manu Steens

Manu werkt bij de Vlaamse Overheid in risicomanagement en Business Continuity Management. Op deze website deelt hij zijn eigen mening over deze en aanverwante vakgebieden.

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Content

link to De zoon van een terrorist

De zoon van een terrorist

Auteur: Zak Ebrahim met Jeff Giles In dit boek vertelt de zoon over zijn vader en moeder, zijn jeugd, zijn familie, en de wreedheden van de wereld. Mensen zijn wreed voor elkaar als het er...

Continue Reading
link to Hoe Migratie Echt Werkt – Het ware verhaal…

Hoe Migratie Echt Werkt – Het ware verhaal…

Het ware verhaal over migratie aan de hand van 22 mythen In een aantal vorige bijdragen gaf ik een analyse van global risico’s uit het document Global Risks Report van 2024 van de OECD....

Continue Reading

About Roeland Broeckaert

Roeland Broeckaert is een leiderschapsconsultant en auteur die Roedel Consult heeft opgericht, een bedrijf dat organisaties en teams helpt hun volledige potentieel te bereiken door middel van teamwork en verandering. Dit omvat het adviseren van organisaties, het creëren van gepersonaliseerde leerprogramma's en coaching (Lannoo Publishers). Hij schreef "Servant-Leadership: Tough on Results, Tender on People", een praktische gids voor leiders die uitdagingen willen beheren en tegelijkertijd aardig willen zijn voor hun teams (ACC Art Books UK). Broeckaerts werk heeft impact op zowel academische als praktische gebieden en biedt nuttige ideeën voor leidinggevenden en managers die dienend leiderschap in hun organisaties willen gebruiken. Linkedin

OTHER BOOKS BY THIS AUTHOR

Dienend leidinggeven

Over Manu

Wie ben ik? Wat doe ik?

Van opleiding ben ik Burgerlijk Ingenieur (Master in Engineering Sciences option Physics) en Master in Sciences, option Physics. Na zeven jaar mij geëngageerd te hebben als consultant, kon ik aan de slag bij de Vlaamse Overheid waar ik nog steeds werkzaam ben.

Daar zette ik me vanaf 2003 in voor ICT veiligheid en sinds 2013 neem ik verantwoordelijkheden op voor het Business Continuity Management en Crisismanagement. Het is via dat parcours dat ik het virus opraapte om alles wat met risico’s te maken heeft te bestuderen en toe te passen.

  • Privacy Policy
  • Over deze Website
  • Terms and Conditions
© 2025 Copyright Emannuel's gedachten