Skip to content
Emannuel's Gedachten Logo
Search
  • Home
  • Registreren
  • Boekrecensies
  • EN
  • FR

Strategic communication in crisis management

5,0 rating
Reviewed by Manu Steens in Crisiscommunicatie,crisismanagement
  • AuthorSally J. Ray
  • PublisherPraeger
  • Published4/30/1999
  • Pages272
Strategic communication in crisis management – Lessons from the Airline Industry

Lessons from the Airline Industry

Estimated reading time: 4 minuten


De context van vliegtuigcrashes staat als centraal voorbeeld van wat de gewettigdheid van de luchtvaartmaatschappij bedreigt, haar beeld en reputatie, en de financiële situatie. Het heeft de tendens om door te zinderen in heel de sector, waarbij niet enkel de slachtoffers geraakt worden en de luchtvaartmaatschappij, maar ook de stakeholders. De luchtvaartmaatschappij moet dus zijn lange termijn belangen, publiek imago beschermen. Daartoe is een doeltreffend communicatieplan van kritiek belang. Deze kan opgebouwd worden volgens het verloop van een crisis in drie fasen: pre-crisis, crisis en post-crisis. Verder moet men in het achterhoofd houden dat de crisis zich uitstrekt over meer dan enkel de organisatie. Het is een systeem met vele onderling afhankelijke variabelen, waardoor de focus op slechts een deel van het systeem limiterend werkt op ons begrip van de crisis en de communicatie daarbij.

Bij een vliegtuigcrash lokt het proberen begrijpen van de nodige communicatie een aantal vragen op: welke factoren beïnvloeden de communicatie? Hoe bakenen deze factoren de grenzen van de inspanningen van de organisatie af om de reputatieschade te herstellen en de crisis op te lossen? Welke communicatiestrategieën zijn het doeltreffendst? Welke variabelen beïnvloeden die doeltreffendheid? Hoe kan een organisatie zich voorbereiden voor het managen van de crisiscommunicatie?

Om effectief de effecten van een crisis aan te pakken moeten managers de aard ervan begrijpen, de managementvoorschriften en de implicaties van juiste en foute communicatie. Dit levert een gevoel van voorspelbaarheid en verwachtingen, wanneer een crisis optreedt.

Doorheen het verhaal worden theorie en praktijk met elkaar verweven. De praktijk bestaat uit een aantal uitgesponnen cases van vliegtuigcrashes, waarbij de communicatie op een “scrutinizing” manier ontleedt wordt, waarbij telkens een aantal glasheldere lessen geïdentificeerd worden.

De zes belangrijkste lessen van de strategische communicatie in crisismanagement vanuit de luchtvaartsector zijn wellicht:

  • Een sleutel voor effectief crisismanagement is de ontwikkeling van een verantwoordelijk-voelende organisatiecultuur die veiligheid naar waarde schat en gevoelig is t.a.v. de gevaren van haar operationele werking.
  • Crisissen plannen reduceert voor een deel de onzekerheid geassocieerd met het managen van een crisis; echter, crisismanagers moeten anticiperen met/op de uitdagingen van het toepassen van een rationeel plan op een irrationele situatie. Daarvoor is een 360° kijk nodig: mensen met een verschillende achtergrond, opleiding en interesses moeten aangeworven worden of men moet heel veel opleiding en training voorzien.
  • Een organisatie in crisis moet van bij het begin communiceren dat het de teugels in handen heeft en bezorgd is over de situatie.
  • Een organisatie moet gevoelig zijn t.a.v. de stakeholder percepties van de acties en reacties van de organisatie tijdens de crisis.
  • De media-aandacht bepaalt de ernst, betekenis en de richting van de crisis en spiegelt zich direct af op de organisatie haar imago; daarom moeten crisismanagers een zeer goed begrip hebben van de journalistieke processen bij het verslaan van een crisis.
  • Wanneer een organisatie haar positie of imago verdedigt, moet haar strategische communicatiekeuze bepaald worden tegen de achtergrond van deze unieke crisissituatie.

Vond u deze boekbespreking waardevol? Ontdek dan ook deze gerelateerde artikels voor meer inspiratie en inzichten:

Vorige
  • The Changing Face of Strategic Crisis Mngt
  • Grootste industrie toeleveringsketen risico’s
  • Covid 19 – Discours voor vernieuwing en geleerde lessen
  • Crisis communication
  • Reputaties op het spel
Volgende

About Sally J. Ray

Sally J. Ray is emeritus hoogleraar aan de afdeling Communicatie en Omroep aan de Western Kentucky University. Ze is gespecialiseerd in organisatorische communicatie, crisismanagement en strategische communicatie. Ze begon in 1991 met lesgeven en kreeg in 1997 een vaste aanstelling. Ray's onderzoek richt zich op crisismanagement in sectoren met hoge inzetten, met name de luchtvaart. Ze schreef "Strategic Communication in Crisis Management: Lessons from the Airline Industry" (1999), dat kaders biedt voor het herbouwen van vertrouwen na crises. Als president en CEO van Ray Consulting, LLC adviseert ze over crisiscommunicatie en leiderschap van non-profitorganisaties. Ze heeft ook fondsenwervingsacties voor rampen geleid en initiatieven voor gemeenschapsherstel ondersteund. Met bijna 30 jaar ervaring in de non-profitsector was ze eerder directeur van Community Impact bij Mile High United Way, waar ze zich richtte op sociale gelijkheid. Ray heeft veel gepubliceerd over crisiscommunicatiestrategieën en staat bekend om het koppelen van academische theorie aan praktische toepassingen in crisismanagement.

Manu Steens

Manu werkt bij de Federale Overheid in risicomanagement en Business Continuity Management. Op deze website deelt hij zijn eigen mening over deze en aanverwante vakgebieden.

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Content

link to Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model

Risicomanagement vanuit het Dynamisch Business Model

Estimated reading time: 4 minuten InhoudHet Dynamisch Business ModelInterne en externe contextDe cyclusProfiel, maatregelen, strategieën en vakbekwaamheidEn verder... Het Dynamisch...

Continue Reading
link to Crisis Communications

Crisis Communications

The Definitive Guide To Managing The Message Estimated reading time: 5 minuten In 34 hoofdstukken legt de auteur ons uit waar crisiscommunicatie rond draait. Iedereen kent wel We...

Continue Reading

About Sally J. Ray

Sally J. Ray is emeritus hoogleraar aan de afdeling Communicatie en Omroep aan de Western Kentucky University. Ze is gespecialiseerd in organisatorische communicatie, crisismanagement en strategische communicatie. Ze begon in 1991 met lesgeven en kreeg in 1997 een vaste aanstelling. Ray's onderzoek richt zich op crisismanagement in sectoren met hoge inzetten, met name de luchtvaart. Ze schreef "Strategic Communication in Crisis Management: Lessons from the Airline Industry" (1999), dat kaders biedt voor het herbouwen van vertrouwen na crises. Als president en CEO van Ray Consulting, LLC adviseert ze over crisiscommunicatie en leiderschap van non-profitorganisaties. Ze heeft ook fondsenwervingsacties voor rampen geleid en initiatieven voor gemeenschapsherstel ondersteund. Met bijna 30 jaar ervaring in de non-profitsector was ze eerder directeur van Community Impact bij Mile High United Way, waar ze zich richtte op sociale gelijkheid. Ray heeft veel gepubliceerd over crisiscommunicatiestrategieën en staat bekend om het koppelen van academische theorie aan praktische toepassingen in crisismanagement.

Over Manu

Wie ben ik? Wat doe ik?

Van opleiding ben ik Burgerlijk Ingenieur (Master in Engineering Sciences option Physics) en Master in Sciences, option Physics.

Na zeven jaar mij geëngageerd te hebben als consultant, kon ik aan de slag bij de Vlaamse Overheid. Daar zette ik me vanaf 2003 in voor ICT veiligheid van 2013 tot 2025 nam ik verantwoordelijkheden op voor het Business Continuity Management en Crisismanagement.

Het is via dat parcours dat ik het virus opraapte om alles wat met risico’s te maken heeft te bestuderen en toe te passen.

Sinds 1 september 2025 werk ik als risico-analist bij de Federale overheid.

  • Privacy Policy
  • Over deze Website
  • Terms and Conditions
© 2025 Copyright Emannuel's gedachten